پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی
عضویت در پارک
رونمایی از دستگاه آنالیز COD شرکت توسعه فناوری‌های نوین در نمایشگاه جانبی پارک علم و فناوری خراسان

در حاشیه بازدید نمایندگان پالایشگاه گاز پارسیان رقم خورد؛

رونمایی از دستگاه آنالیز COD شرکت توسعه فناوری‌های نوین در نمایشگاه جانبی پارک علم و فناوری خراسان

- 1402/12/21

هم‌زمان با بازدید نمایندگان پالایشگاه گاز پارسیان و در نمایشگاه جانبی پارک علم و فناوری خراسان از دستگاه آنالیز COD شرکت توسعه فناوری‌های نوین رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری خراسان، در حاشیه بازدید نمایندگان پالایشگاه گاز پارسیان از دستگاه آنالیز COD شرکت توسعه فناوری‌های نوین رو نمایی شد.

غرابادیان، مدیر عامل شرکت توسعه فناوری های نوین نانومقیاس در این باره گفت: اکسیژن مورد نیاز شیمیایی  (Chemical Oxygen Demand COD) عبارتست از میزان اکسیژن مورد نیاز برای اکسیداسیون شیمیایی مواد آلی موجود در یک نمونه آبی آزمایش COD برای اندازه گیری مقدار مواد آلی پساب و آب های طبیعی بکار می رود.

وی ادامه داد: در حال حاضر، روش‌های اندازه گیری COD، با استفاده از دی کرومات پتاسیم انجام می شود. در این روش‌ها، دی کرومات پتاسیم به عنوان یک عامل اکسید کننده، سولفات نقره به عنوان کاتالیزور و اسید سولفوریک استفاده می‌شود.

این مواد سمی و برای محیط زیست زیان آور هستند. علاوه بر این، مدت زمان آزمایش تا 2 ساعت به طول می انجامد. اما روش اندازه گیری COD دمای بالا (1200 درجه) روشی جدید است.

این روش بهترین گزینه برای نظارت بر پساب کارخانه، تصفیه پساب (آب ورودی و خروجی)،  تشخیص نشت آلی و از دست دادن محصول (به عنوان مثال در کارخانه های شیمیایی، پتروشیمی و مواد غذایی) است.سوختن در دمای 1200 درجه سانتیگراد، اکسیداسیون کامل نمونه را تضمین می کند. حتی نمونه هایی با غلظت نمک تا 20 درصد و در مورد نمک کلرید تا 30 درصد هم به راحتی مورد ارزیابی قرار می گیرند و نتایج اندازه گیری، عاری از تداخل کلرید است .

مدیر عامل شرکت توسعه فناوری های نوین نانومقیاس تصریح کرد: این روش مشابه آزمون ASTM D6238-98  است. تفاوت در دمای آزمایش است که آزمون بجای 900 درجه در 1200 درجه انجام می شود که به این طریق نیاز به کاتالیزور از بین می رود.  

شایان ذکر است این دستگاه در نمایشگاه جانبی پارک علم و فناوری خراسان و با حضور نمایندگان پالایشگاه گاز پارسیان  رونمایی شد.

دانلود پیوست خبر
نشست زیست بوم فناوری و نوآوری استان خراسان رضوی و مراسم تکریم و معارفه معاون پشتیبانی فناوری پارک علم و فناوری خراسان رضوینشست صمیمی جناب آقای احسان عظیمی‌راد، نماینده منتخب مردم شریف مشهدمقدس و کلات، با بازیگران اکوسیستم فناوری و نوآوری در پارک علم و فناوری خراسان

آخرین اخبار

تنظیمات لیست به درستی انجام نشده است.